Gryningsbloggen

Herrängshelg

Publicerad 2012-05-19 23:52:04 i Allmänt,

Efter en grillkväll hos Samis kollega förtsatte vi till Fornanders i Herräng. Där var grannarna samlade :-)
Mysig pratkväll och sedan en vilsam dag på bryggan och i trädgården.

Inger och jag upplevde en magisk kväll på udden vid fyren. Blommande orkideer och en fantastisk solnedgång.

Lördagen visade jag Sami den fantastiska udden, och efter utlovad glass vid marinan åkte vi hemåt. Men inte riktigt. Vi tog vägen förbi Grisslehamn och köpte rökt fisk. Tog också en promenad längs den båsiga havsstranden innan vi styrde kosan på småvägar mot Sigtuna. Mumsade god fisk och hade hemmaspa med bad och bastu innan sovdags.

Jakten på One Direction

Publicerad 2012-05-19 23:40:30 i Allmänt,

Idoler är ju viktigt - eller hur! Ida är jättefachinerad av gruppen One Direction. Turligt nog spelar de in delar av sitt material i Sverige, på söder i Stockholm. Så när vi ändå var vid slussen så... det var ju värt ett försök. Men tyvärr! Några lite väl entusiastiska fans hade förstört chanserna att se gänget. De fick hålla sig i studion för att inte äventyra säkerheten, Vi kikade lite på fansen, vakterna och lokalerna. Och tjejerna ställde sig på samma ställe där de visade upp sig i fredags.

Här är beviset att vi var på rätt ställe i alla fall :-)

Skansen & Grönan

Publicerad 2012-05-19 23:29:38 i Allmänt,

Ida har tillsammans med sina kompisar fixat och styrt så att de kunde komma iväg till Grönan. Ett villkor var att det skulle finnas vuxna med på väg dit och hem. Jag och Anette följde med och tillbringade sedan en solig söndag på Skansen med de yngre döttrarna och "lillebror". Mysigt att skrota runt bland djuren. Anni längtade nog mest till Grönan...men hade en rolig dag ändå med sin bästis.

Vid fem hämtade vi ett lyckligt gäng vid Grönans entre och tog båten mot Slussen.

Klippt

Publicerad 2012-05-19 23:22:25 i Allmänt,

Så var det dags för klippning av tjejerna. Äntligen tyckte de :-)
Snyggingar!

Städdag

Publicerad 2012-05-19 23:20:43 i Allmänt,

Söndagseftermiddagen ägnade vi åt att städa upp i vår skogsbacke bakom huset. Flera har varit där och plockat tidigare men nu tog vi och Öhmans sista rycket och belönade oss sedan med fika.

Överraskning!

Publicerad 2012-05-06 22:25:58 i Allmänt,

Tjejmaffian smidde planer medan Sami var i Finland och byggde husvagn. Vi vet hur trist han tycker det är att åka båt själv så planen var att möta honom på Åland genom att göra en kryssning.
På fredagkvällen var det pirriga barn som försökte sova en stund. Kl 4.00 ringde klockan och 4.56 satt vi på bussen till Märsta. Tåg till centralen, tunnelbana till Slussen och en promenad till hamnen. 8.35 gick båten.

Anni utnyttjar sina båtresor till fullo. Hämtade barnens kryssningsprogram och hann med de flesta aktiviteter. Ida var nöjd över att det fanns nätverk ombord och hade full koll på Twitter.

Båtbytet i Mariehamn var spännande. Tjejerna såg pappa på däck och nu gällde det att snabbt komma upp till honom innan vi tappade bort honom...

Rusade upp på däck och... det blev lyckat! Han hade inte anat något och såg helt chockad ut :-)
Så gick vi till gemenasm sen lunch och umgänge. Mysigt att ses igen, och det känns som vi också haft semester!

Resan till Åland var dimmig men på hemväg lättade dimman och vi hade en vacker resa in till Stockholm igen.

Utflykt

Publicerad 2012-05-03 22:18:08 i Allmänt,

Efter orienteringen ville vi inte hem. Vi ville till havet! Det blev en utflykt till vår favoritstrand i Kapellskär.
Soligt men blåsigt. Tjejerna provade att gå barfota. Sanden var ljummen men havet var kallt. Var kvar och trivdes en bra stund innan vi åkte hemmåt igen.

Första maj

Publicerad 2012-05-03 22:13:24 i Allmänt,

Maj började vackert! Strålande sol och ljumma vindar. Vi var på orienteringstävling söder om Norrtälje. Ida var taggad, Anni hade ont i foten men sprang ändå. Det gick suveränt för Ida och hon kom på fjärdeplats i sin grupp. Anni var inte nöjd, men med skadad fot och en pinne i knät längs banan var det ett bra lopp.

Det var vackra omgivningar!