Gryningsbloggen

Manly

Publicerad 2011-06-27 14:01:59 i Allmänt,

Vi tog färjan tillbaka till Manly. Tillbaka, äntligen, känns det som! En av våra favoritplatser sedan tidigare resor. Denna gång hyrde vi cyklar och trampade via Manlybeach vidare mot North Head. På stranden doppade barnen tårna...nja, halva kroppen i havet. Skönt, tyckte de (vinter?) och surade att badkläderna var kvar på hotellet. Uppför, uppför tyckte Anni på vägen till North Head. Fin cykelväg med tjusiga vyer! Ute på udden såg vi både havet och Humpback whales! Valar! Helt facinerade blev vi kvar länge och tittade. Lämnade cyklarna och letade mat. Kari och tjejerna åt medan Sami och jag tog en strandpromenad. Vackert ljus i aftonsolen. Vi försökte se Manlys pinviner också men tji fick vi. De ville inte visa sig innan färjan avgick.
Det var ett trött gäng som släpade sig hem till hotellet genom ett kvällsmörkt Sydney. Det kändes som klockan var midnatt, men eftersom det blir mörkt redan vid 17.30 så var den inte mer än 19 :-)

Citydag

Publicerad 2011-06-27 13:48:47 i Allmänt,

Efter en natt med orolig jetlagsömn tog vi en dag i city. Vandrade genom gatorna. Först till Sydney City Tower. Upp i hissen och sedan den fantastiska utsikten över staden. Vi åt lunch på en sushirestaurang med ett skojigt snurrande "tåg" av talrikar. Man fick hugga en talrik när den passerade och betala för antalet talrikar man hade på bordet när vi ätit klart.
Sedan gick vi till Darling harbour och hittade den konstiga fontänen man kan gå i. Den kom Ida ihåg sedan senast vi var här. Sedan gick vi en lång promenad ända till det blev mörkt. Vi kom tillbaka till city under Harbour bridge och fick fina nattliga vyer över Sydney. Åt fish and ships innan vi gick tillbaka till vårt hotel nära Kings Cross.

Nu är vi framme

Publicerad 2011-06-25 13:59:09 i Allmänt,

Efrer ett dygns flygande med språngmarscher mellan flygplanen är vi nu framme i Sydney. I Hong Kong var det 30 grader varmt så det blev en svettig stund att springa mellan gaterna. På kvällen när vi landade i Sydney tog vi en taxi till Hotellet. Att hamna en ferdagkväll vid Kings Cross är spännande...
Highfield hotel är inte vad det har varit. Betydligt sunkigare än när vi bodde här för 13 år sedan - hopps, det var visst ett tag sedan!
Vi sov en god natts sömn och vaknade av att det var ljust. Inte så värst mycket koll på vad klockan var men vi förstod att vi sovit bra och länge.
Vi valde att promenera in till city. Det blev en solig och varm dag för att vara "vinter". 20 grader är väl inget att klaga över! Så kul att vara här igen! Kari försöker ta in att han faktiskt äntligen är i Australien!
Vi fick en mysig dag med promenad längs strandkanten, Botanical garden, Operahuset, Circularquay och genom staden hem. Satte oss nedanför Operahuset och Kari fick sin efterlängtade australiensiska öl :-)
Vandrade hem i mörkret. Lite kallare nu (14 grader) men inte fryskallt.
Vi alla är supernöjda med vår första dag på resan!

Havet

Publicerad 2011-06-08 22:33:43 i Allmänt,

Vi avslutade långledigheten med att göra en utflykt till havet och samtidigt vinka till Mika, Terhi och Fiona som återvände hemmåt. Åååh havet! Vi bara njöt!

40 + 40

Publicerad 2011-06-08 22:31:25 i Allmänt,

TACK till släkt och vänner som förgyllde vårt firande! Det var en mycket trevlig eftermiddag och kväll!

Kusinbesök

Publicerad 2011-06-08 22:28:47 i Allmänt,

I helgen hade vi besök av Mika, Terhi och Fiona. Fiona var ute på sin första långresa. Jättemysigt att få umgås och njuta av gullungen Fiona. Förutom bara att prata & umgås hann vi med vårt 40 + 40 kalas, en tur till badstranden och en promenad i Sigtuna.