Gryningsbloggen

Sovmorgon

Publicerad 2011-07-30 14:23:27 i Allmänt,

Extranatten gjorde att Ida, Sami och Anni fick sin efterlängtade sovmorgon! Jag fick min dusch med slang (här i Aus finns det bara fasta tak eller väggduschar) och känner mig ren! Efter god frukost på balkonen utforskade vi Yapoon. Hamnen, utkiksplatsen, stranden...
Åkte sedan och handlade inför kvällen och fortsatta resan innan vi åt vällagad mat på spisen och i ugnen. Lamm med ugnsstekt potatis, mums! Tittade på film och laddar nu för långresa i morgon igen. Får se hur långt vi kommer men vi satsar på långt! Nu efter vi korsat vändkretsen är vi laddade för tropikerna!

Resdag & Yapoon

Publicerad 2011-07-30 14:16:54 i Allmänt,

Sedan gjorde vi en långresedag. Måånga timmar i bilen senare nådde vi Yapoon, en kuststad vid Capricorn Coast som vi blivit tipsade av av flera campare längs vägen. Supertrötta fick vi meddelande om att, sorry, alla campingar är fullbokade! Vi bad då turistinformationen kolla om det fanns några motellrum...nej... campingstugor...nej. Finns det något då??? (liite desperat) Jo, en "apartment" ganska nära. Hoppsan, dyrt men vi tog den! Vi kom till stället som heter L'Amor och möttes av en supersnygg lägenhet med TRE sovrum. Så från tre kvadratmeter till tre sovrum, kök, stort badrum, balkong mot havet... Gissa om vi sov gott!

Det var så mysigt att vi bad om en natt till... först sa de att det var bokat från och med i morgon, men de som skulle komma kom inte! Vi fick en natt till! Lyxigt!!!!

Bundaberg & Bargara

Publicerad 2011-07-30 14:07:44 i Allmänt,

Ännu lite längre norrut så har vi nu nått den högsta punkt som Sami och jag tidigare har besökt. 1998 var vi här för att åka ut till barriärrevet. Denna gång blev det först ett besök i Bundabergs romfabrik innan vi åkte ut till kuststaden Bargara där vi övernattade. I romfabriken gick vi en liten tur som, hoppsan, avslutades med provsmakning ;-) Sami bara smuttade, lovar, men vi köpte med oss en lyxig romlikör.
Kvällen i Bargara avslutades på stranden med tidvattenrace på stenar och en fantastisk solnedgång.

Harvey Bay

Publicerad 2011-07-30 14:00:49 i Allmänt,

Vi gjorde ett kort stopp vid Harvey Bay. Kom som sagt dit sent på kvällen men tog morgonfika på stranden innan vi drog vidare. Sami blir allt mer van att ratta husbilen på "fel sida av vägen". Jag vet inte ens om jag vill försöka. Jag är en hejjare på kartläsning iaf :-)

Rainbow beach

Publicerad 2011-07-27 14:27:00 i Allmänt,

Nu vet vi varför det heter Rainbow beach! Vilka fantastiska färger! Vi åkte ner till strander och badade och åt frukost. Fortsatte sedan till en stor sanddyn som vandrar bakom staden. Ännu mer fantastiska vyer! Sedan fortsatte vi vår resa till Harvey Bay. Hittade en camping precis innan det blev mörkt. Vi har ägnat kvällen åt att tvätta och tanka ner bilder så vi vet inte ens hur staden ser ut. Det märker vi i morgon :-)
Efter Harvey fortsätter vi i morgon upp till Bundabergstrakten.

Fraser Island

Publicerad 2011-07-27 14:17:12 i Allmänt,

Tidig och iskall morgon. Huttrigt att kliva upp men 7.30 var vi på plats. Det var en ombyggd lastbil som vi fick åka med och vår chauffor/guide, Mark, var jätterolig! När vi hämtat upp alla åkte vi till Inscript Point där vi bordade färjan till Fraser mitt på sandstranden. Åkte längs stranden på Fraser och kryssade mellan vågor och mjuksand. Såg snart en dingo på stranden. Den visade verkligen upp sig! Åkte via fika på ett resort till ett skeppsvrak. Solen hade nu värmt upp så dagen var solig och jättefin. Fick titta på sandklippor och vada i en liten bäck med klart vatten. Superlunch med buffé innan vi på skumpiga väger pkte in mot mitten av ön och vick bada i Lake Macinzie. En kristallklar sjö med vita stränder. Cauffören körde som en tok på småvägarna och showade loss och berättade allt om ön på ett jättebra sätt! Vi fick också se öns regnskog innan vi återvände till stranden på väg mot färjan. Fick ta inlandsvägen sista biten då tidvattnet stog högt på stranden. Poff! Ett däck fick helpunka. Mark lagade det medan vi tittade på (vi fick inte hjälpa till). I sista sekund rullade vi på dagens sista färja tillbaka till Rainbow beach. Solnedgång och delfiner!
Avslutade kvällen vid egen brasa och fick sällskap både av våra nya campinggrannar och holländare vi mött på dagens Frasertur. Vilken fantastisk dag!!!!

Glass House Mountins

Publicerad 2011-07-27 13:56:33 i Allmänt,

Vi bara passerade genom Brisbane och fortsatte norrut. Vi kom snart till ett område som kallas Glass House Mountins. Bergstopparna som är där är gamla vulkaner där bara lavakärnan stått emot erosionen. När vi kom dit fick vi börja med att sanera bilen från utrunnen mjölk! Korken på en mjölkflaska hade gått upp i kylen och runnit ut på golvet. Lite kladdigt... Men vi fixade det och kollade sedan vyerna och gick en runda i skogen. Fint! På eftermiddagen kom vi sedan till Noosa. Hungriga och trötta men vi skulle bara kolla en turistinformation innan vi åt. Det slutade med att vi bokade en resa till Fraser Island och var tvugna att i ilfart åka till Rainbow Beach där vår resa skulle starta 7.30 morgonen därpå. Lite nervpirrande då klockan tickade och vi hann dit precis innan campingen stängde. Belönades med en fantastisk solnedgång och en trevlig kväll vid brasan hos campinggrannarna.

Dreamworld

Publicerad 2011-07-27 13:36:30 i Allmänt,

Ja, vi hade ju lovat ett besök på någon park... Straxt norr om Surfers Paradise ligger många olika aktivitetsparker allt från Movieworld till Seaworld. Svårast var att välja men vi fick tipset att ska man bara besöka en park är Dreamworld den bästa. Vi var där i stort sett när de öppnade och gick därifrån en kvart innan de stängde. Barnen hade en kalasdag och försökte göra allt!!! Jag utmanade mig och åkte ett och annat :-) även Sami försökte sig på några åkturer. Fin park med många lagom hemska aktiviteter men långa köer. Vi undrade flera gånger hur det då skulle vara om det varit högsäsong! Nöjda och nedskvätta barn hoppade in i bilen och vi körde för övernattning i Brisbane.

Surfers Paradise

Publicerad 2011-07-27 13:27:04 i Allmänt,

Vi åkte till Surfers Paradise och Sami visade vart han och vaari bodde när de var här för några veckor sedan och sprang marathon. Tjejerna suktade efter den fantastiska poolen och miljöerna i hotellet. Vilket lyxhotell!
Vi fikade på stranden och gick en runda i staden. Anni köpte sig en rosa hatt och väska. Matchade fint med bubblan vi hittade parkerad längs vägen. Tittade på solnedgången vid stranden innan vi återvände till vår camping för en natt till på poolcampingen.

Poollycka

Publicerad 2011-07-27 13:15:29 i Allmänt,

Campingen vi valde att bo två dagar på hade uppvärmd pool till barnens stora lycka! Jag fick också en timme i en solstol vid poolkanten! Mmm, sommar!

Mot GoldCoast

Publicerad 2011-07-24 12:03:18 i Allmänt,

Resdag igen. För första gången sedan vi kom till Australien är det bara vi i familjen. Vi har haft jättetrevligt med alla men nu behöver vi familjetid.
Mycket motorväg men vi svänger av för att titta på Mount Warning och hittar en jättefin liten by där vi äter en sen lunch. Passerar gränsen från NSW till Queensland. Får leta efter lediga platser på campingarna vid guldkusten men hittar tillslut en vi trivs med. Bokar två nätter på en gång. Strand i morgon!

Grafton

Publicerad 2011-07-24 11:57:43 i Allmänt,

Vi bodde en natt hos Mary och Dave och deras barn James och Liam. Fåren var kvar på ängen bakom huset. De hade klarat sig bra från översvämningarna. Dave hade odlat massor med tropiska frukter på bakgården och ned mot floden. Det blev en trevlig eftermiddag och kväll som avslutades med BBQ.

Bye bye Coffs

Publicerad 2011-07-24 11:52:44 i Allmänt,

Det känns sorgligt att lämna Coffs. Hit som vi längtat tillbaka i sju år! Det är sååå fint! Skulle lätt kunna flytta hit!
Vi hade ännu en stranddag innan vi sov sista natten och sedan via den stora bananen och en rodeltur åkte till Grafton där ännu en av Samis släkt bor. Vi undrade om fåren var kvar efter översvämningarna för ett tag sedan.

Coffs

Publicerad 2011-07-24 11:48:22 i Allmänt,

Vi hittar sol, bad och värme hos Jussi i Sawtell utanför Coffs Harbour. Äntligen får barnen bada. Går längs floden och stranden. badar i floden. Har en fin kväll vid Muttonbird island. Ser valar och delfiner i vågorna.
Jussi bor jättefint i ett stort hus nära floden. Vi blir kvar ett tag till.

Hej då Kari

Publicerad 2011-07-16 03:52:03 i Allmänt,

Vi är nu på Sydney airport för att vinka av Kari. Vi har haft bra dagar i Sydney först tillsammans med fam. Roony och sedan en natt själva i husbilen. Husbilen är fin. Trångt, javist, men vi fick en nästan ny bil! Luktar nytt fortfarande!

Andra dagen med Rooneys åkte vi en sightseingbuss runt Bondi och sedan till fiskmarknaden och avslutade med att ta en sista öl/drink vid operahuset och säga hejdå till Sydney och tack till Rooneys för deras trevliga umgänge och gästfrihet.

Efter ännu en natt på hotellet åkte vi till biluthyrningsfirman. Efter diverse procedurer och ett snabbt hejdå till Kicki, Peter, Annika och Madeleine så stod vi med nycklarna i handen. Vi åkte lite söderut till en campingplats där vi ordnade en campingstuga till Kari och en elplats till oss. Regnig kväll som mest gick åt till att organisera husbilen.

Sov gott i bilen :-)
Ni sitter vi som sagt på flygplatsen och väntar på att Kari ska checka in. Sorgligt med alla hejdå!
Sedan börjar resan norrut - tjohoo!

Forsoker ni na oss?

Publicerad 2011-07-14 11:34:42 i Allmänt,

Jag har nog just nu lite strul med sms pa min telefon. Jag har skickat nagra men far inga svar. Om ni vill na oss forsok pa Samis mobil eller ring om det ar nagot akut! Vi har annu inte listat ut om det gar att kopa austraiensiskt telefonkort till vara mobiler.

I morgon hamtar vi var husbil - det ska bli spannande!

Hoppas alla har det bra i sommarsverige. Vi upplever mycket har med vadret har i Sydneytrakten ar som svensk var. Varmt i solen men kallt i skuggan och blasten.

Stor kram till er alla!!!!

Sydney Aquarium

Publicerad 2011-07-14 11:30:13 i Allmänt,

Forsta Sydneydagen besokte vi akvariet! Det ar ettt fantastiskt stalle med alla undervattenstunnlar! Anni facinerades av hajarna. Vi provade ocksa att aka momorail och at pa en tysk restaurang dar vi fick extremstora schnitslar! Proppmatta sussar vi sott pa det trevliga motellet.

Pa vag mot Sydney

Publicerad 2011-07-14 11:26:04 i Allmänt,

Pa tisdagskvallen skulle vi taffa fam. Rooney pa ett motell i Sydney. Pa vagen dit besokte vi en djurpark med australiensiska djur. Fin liten park med manga intresssanta djurupplevevelser!

Sedan kastade vi oss ut i Sydneys rusningstrafik! I morker lyckades vi efter tva svettiga timmar hitta fram till motellet i narheten av Kings Cross. Hela familjen var skakis och helt slut efter den persen! :-) Tack och lov att Sami ar en sa cool bilforare!

Blue Mountins

Publicerad 2011-07-14 11:20:50 i Allmänt,

Vi hade fixat tva natter pa hotel i Blu M. Kom dit sent pa kvallen men hade en fantastisk morgon vid tre systrar! Kari var lyrisk! Gick i fem timmar den dagen och sag det ena stallet mer fantastiskt an det andra! Svart att formedla bade i text och bild!

Forrrden

Publicerad 2011-07-14 11:16:41 i Allmänt,

Peter och Kicki har en extrabil som vi har fatt lana. En gammal Ford ;-)) Sami larde sig kora den och en vecka efter att Kari och Sami kom till Cooma lanade vi den pa en resa till Blue Mountins. Att packa den var som ett pussel med alla vara vaskor... Vi var nog en rolig syn! Mer om bilen kommer pa Samis bilblogg!

Wombat

Publicerad 2011-07-14 11:12:09 i Allmänt,

Pa kalaset pratade jag mycket med Mary Anne, en av Kickis vaninnor. Jag fragade om det fanns nagonstans i narheten en Wildlife park med australiensiska djur. Da kom hon pa att hennes vanninna, Marie (fran Sverge) driver en rescue center for australienska djur! Vi blev bjudna dit! Fantastiskt att se vilket jobb Marie gor for att radda skadade wombats och kangurur! Jag berattar garna mer om det nar vi komer hem igen! Vi ar sa tacksamma att vi fick komma dit! Ni skulle ha sett Annis ogon nar hon fick halla en wombatunge och Ida nar hon matade en kanguru med nappflaska...

Christina 40 ar

Publicerad 2011-07-14 11:06:34 i Allmänt,

Jaa ma hon leeva! Vi fick den aran att vara med pa Kickis fyrtioarskalas. En trevlig kvall. Bade vuxna och barn hade det jattetrevligt.

Canberra

Publicerad 2011-07-14 11:03:33 i Allmänt,

Vi atevande till Canberra for att ga pa Questacon (naturvetenskapligt centra) och se oss omkring. Sami var i extas ;-) Trevlig dag! Ida gillade bergochdalbanesimulatorn bast. Anni gillade fritt fall, som hon testade med Madeleine. Det var manga intressanta rum med synvillor, om jordbavningar och om ljus.
Som bonus stannade vi pa parlamentshuset pa hemvagen. Vi fick till och med ga in i senaten!

Farklippning

Publicerad 2011-07-14 10:58:38 i Allmänt,

En kompis till Kicki bjod ut oss pa BBQ pa deras gard och i det ingick ocksa visning av farklippning. Trevligt och intressant! Otroligt att det blir sa mycket ull av ett enda litet far!

Kangurujakt

Publicerad 2011-07-14 10:56:19 i Allmänt,

Kari var fortvivlad over att annu inte sett nagon kangeru sa vi gick pa langpromenad i Cooma for att hitta nagra. Blasig dag men vi lyckades! Hiittade ocksa en Kokaburra och avslutade sedan kvallen med riktigt australiensisk mat - mums!

Canberra - vi ar samlade igen

Publicerad 2011-07-06 16:33:31 i Allmänt,

Efter en shoppingdag i Canberra och mat pa en Vietnamesisk restaurang sa vantade vi in Sami och Kari som kom flygandes fran GoldCoast. Det blev en sen kvall da de landade 21.45 och det ar mer an en timma att kora hem till Rooneys. De har haft det bra, lyxliv pa ett resort och omkringskjutsade av en slakting. Marathonet klarade bada av. Sami trots en envis forkylning. Nu ska vi uppleva vintern och frysa lite tillsammans innan vi aker vidare i borjan pa nasta vecka.

Hav

Publicerad 2011-07-06 16:26:20 i Allmänt,

Vi har ocksa besokt havet. Pa slingriga vagar akte vi ned till havet. Vi besokte en ostfabrik i Bega och sedan vidare till stranden i Tathra. Det blev en harlig dag pa stranden (dagen efter snon!) med hopp i vagorna och snackplockning. At fish and ships innan vi akte hemmat. Kvallen avslutades festligt med ostron!

Vinter

Publicerad 2011-07-06 16:21:22 i Allmänt,

Vi har besokt en av vinterskidorterna har i Australien, Thredbo. Barnen tyckte det var extra kul att aka pa rumpan ner for en slalombacke.

Skolan

Publicerad 2011-07-06 16:17:55 i Allmänt,

Ida och Anni besokte Madeleines skola en fredag. En riktigt kall morgon och vi skrapade rutorna med 2mm tjock is. De var med pa skolans morgonsamling och blev presenterade. Vi hjalptes at och beratta om Sverige. De var med och larde 3-4orna om regnskogen och at mat som bestalldes i sma bruna pasar. Eftermiddagen var de dar sjalva med Madeleine som oversattare och fick testa sience och ha lunchrast da hela skolans eleverville prata med dem. En kul dag men de var helt slut nar de kom hem. Trottast var nog Madeleine som fick oversatta allt.

Cooma

Publicerad 2011-07-01 14:39:04 i Allmänt,

Nu ar vi pa olika hall och utan ordentligt internet. Tjejerna och jag delar vardagen med familjen Rooney i Cooma (i de Australiensiska bergen). Har ar vackert och soligt men kallt. Vi har sett kangurur i skogen bakom huset, atit lamm och Ida och Anni har varit med i den Australiensiska skolan.
Sami och Kari njuter av varmen och laddar for marathon pa ett resort i Gold Coast.